Beginnen met ondernemen
Gefeliciteerd! Jij hebt je eerste stap al gezet!
✓ Persoonlijk contact
✓ Ervaren adviseurs
✓ Altijd één aanspreekpunt
✓ Begeleiding van A tot Z
Beginnen met ondernemen - Maak jouw droom werkelijkheid
Of je nou gaat voor financiële onafhankelijkheid, het zijn van eigen baas, zelf jouw lot bepalen of uit hobby. Wij helpen jou met het zetten van jouw eerste stap als ondernemer. Als startende ondernemer komt er behoorlijk veel op je af. Moet ik een ondernemersplan schrijven? Hoe moet ik mijn administratie bijhouden? Wat kost een bedrijf mij nou eigenlijk? Wat kan het mij eigenlijk opleveren? Welke verzekeringen moet ik nu nemen? Het is een greep van de vragen die wij dagelijks te horen krijgen.
Veel weten niet waar zij moeten beginnen en worden vaak onzeker of bang om door te zetten. Zonde! Want iedereen kan ondernemen. Jij hebt nu al jouw eerste stap genomen door dit te lezen, waarom zou je dan nu al opgeven? Heb jij een goed idee en beschik jij over lef, wilskracht en ben je er klaar voor om jouw droom waar te maken? Dan helpen wij jou met passie en zorgen er voor dat wij samen kunnen groeien.
1. Voorbereidingen vóór het starten
Ja, dit gaat ‘m worden! Je hebt het idee maar wat nu? Er komt soms meer bij het starten kijken dan je denkt. Hieronder vind jij de belangrijkste zaken bij het starten van een onderneming.
Het ondernemingsplan
Wist je dat ongeveer 75% van de ondernemers starten zonder ondernemingsplan? Ja, wij schrikken er ook van. Want het is bewezen dat ondernemers die op voorhand duidelijk hebben wat hun missie, visie, strategie en langetermijnplannen zijn een veel consistentere onderneming hebben die veel langer mee gaat. Op een sterke basis kan je namelijk bouwen, zonder fundering stort het uiteindelijk allemaal in. Weet je niet waar je moet beginnen? Begrijpelijk, ook wij zijn met 0 begonnen. Het Business Model Canvas is een handige tool om op slechts één A4, door het beantwoorden van 9 vragen, meer inzicht te krijgen in jouw onderneming. Ook voor bestaande ondernemingen is het aan te raden dit model in te vullen om zo meer inzicht te krijgen waar jij staat als onderneming.
Kies de juiste rechtsvorm
Voor welke rechtsvorm ga je? Wil jij aan de slag als zzp’er of als enige ondernemer? Dan schrijf je je in als eenmanszaak. Willen jij en een partner samen een onderneming starten? Dan schrijf je je in als vennootschap onder firma (vof). Of ben jij reuze ambitieus, weet je zeker dat je een gigantische winst gaat draaien, heb je een groot aantal aan bedrijfsmiddelen en leningen? Dan is misschien toch de besloten vennootschap (bv) de juiste keuze. De rechtsvorm heeft grote invloed op de belastingverplichtingen en aansprakelijkheid. Laat je hierover dan ook altijd goed informeren want je loopt al snel heel veel aantrekkelijke voordelen mis bij het maken van de verkeerde keuze.
Inschrijving bij de KvK
En dan is het zover, het ondernemingsplan is klaar, jij hebt de juiste rechtsvorm gekozen, de tarieven staan klaar en nu is het tijd om alles officieel te maken. Elke ondernemer in Nederland is verplicht om zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Deze inschrijving is de officiële start van jouw onderneming. De inschrijving bij de KvK kost €75,- en betaal je direct per bank tijdens jouw inschrijving bij de KvK. Deze kosten mag ja daarna aftrekken van jouw winst, dat scheelt jou alweer belasting.
2. Acties voor de starter
Je ondernemingsplan staat klaar, de inschrijving is geregeld, je hebt al wat klanten of gaat binnenkort bezig met je eerste klus. Maar je bent er nog niet. Want nu is het van belang dat je de onderneming vorm gaat geven en ervoor zorgt dat jij op de hoogte bent van jouw financiële gezondheid.
De financiële administratie
Geen enkele ondernemer kan er omheen: de financiële administratie. Het is verplicht om in Nederland een administratie bij te houden. Je moet immers belasting betalen en met deze administratie weet jij precies hoeveel belasting jij moet betalen. Maar wist je dat je zo veel meer uit je administratie kan halen dan je denkt? De administratie is namelijk de grootste informatie bron voor jou als ondernemer. Want hoe sta je er eigenlijk voor? Waar geef jij te veel geld aan uit? Hoeveel heb ik vorige maand gedraaid? Hoeveel geld kan ik zelf opnemen uit mijn onderneming? Groeit mijn bedrijf wel en waar liggen mijn kansen? Allemaal vragen die gemakkelijk beantwoord kunnen worden doormiddel van een juiste administratie. Een juiste administratie bijhouden kost veel tijd en heeft veel kennis nodig. Een ondernemer is zelfstandig gemiddeld 7,5 uur bezig met zijn administratie, veel te lang natuurlijk. Want tijd is geld. Wij kunnen de gehele financiële administratie voor jou uit handen nemen en zorgen dat deze voldoet aan alle wettelijke- en fiscale regelgeving. Door gebruik te maken van slimme ICT oplossingen, kunnen wij veel efficiënter jouw administratie bijhouden. Dit bespaart jou heel veel tijd en automatisch ook heel veel geld. Een goede boekhouder levert meer geld op dan dat het kost, ook wij. Kijk op onze pagina bedrijfsadministratie voor meer informatie.
Belasting betalen
De nachtmerrie van elke ondernemer, er moet weer belasting betaald worden. Natuurlijk zo min mogelijk. Maar hoe doe je dat? Welke voordelen heb ik als ondernemer die mij vrijstellen van belasting? Zo heb je bijvoorbeeld de startersaftrek, zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling. Er zijn zo veel belastingregels dat je het soms even niet meer weet wat wel en niet mag. Laat je daarom altijd goed adviseren, fouten in de belastingaangiften zijn vrijwel altijd duurder dan het advies. Wij ondersteunen ondernemers in fiscale vraagstukken. Kijk op onze pagina belastingzaken voor meer informatie.
Jaarrekening en advies
Als je een bv hebt ben je verplicht om een jaarrekening op te stellen en te deponeren bij de KvK. Maar de jaarrekening is zo veel meer waard. Het is een verzameling van cijfers die laten zien wat er afgelopen jaar is gebeurd op het gebied van kosten, opbrengsten, resultaat en groei. Een jaarrekening bestaat uit een balans, resultatenrekening en cashflow overzicht. Veel instanties hechten hier veel waarde aan en verplichten het tonen van een jaarrekening. Enkele voorbeelden zijn leveranciers, kredietverstrekkers en banken. Als ondernemer heb je dit ook nodig bij het aanvragen van een hypotheek.
De jaarrekening geeft inzicht in hoe jouw onderneming heeft gepresteerd. Hier valt veel uit te halen zoals verbeterpunten en vergelijkende cijfers met het jaar ervoor. Wij stellen voor jou de jaarrekening op en diverse tussentijdse rapportages zodat jij altijd weet waar jij staat, wat er valt te verwachten en waar jouw kansen liggen. Kijk op onze pagina advies voor meer informatie.
vanaf
€79,-
- Inkoopfacturen verwerken
- Verkoopfacturen verwerken (met reversed-billing)
- Bankmutaties zakelijke rekening verwerken
- Btw-aangiften indienen
- Inkomstenbelastingaangifte voorbereiden en indienen
- Beschikbaar voor vragen
- Jaarwerk
Optioneel: - Uitgebreide rapportages
- Uitgebreide adviesdiensten
vanaf
€99,-
- Inkoopfacturen verwerken
- Verkoopfacturen verwerken (met reversed-billing)
- Bankmutaties zakelijke rekening verwerken
- Btw-aangiften indienen
- Inkomstenbelastingaangifte voorbereiden en indienen
- Beschikbaar voor vragen
- Jaarwerk
Optioneel: - Uitgebreide rapportages
- Uitgebreide adviesdiensten
vanaf
€99,-
- Verwerken van facturen en bankafschriften
- Debiteuren- en crediteurenbeheer
- Aangiften omzetbelasting
- Jaarrekening opstellen
- Aangiften inkomstenbelasting
- Aangiften vennootschapsbelasting
- Gratis stellen van vragen
Optioneel: - Tussentijdse rapportages
- Uitgebreide adviesdiensten
3. Evalueren
Misschien wel het belangrijkste onderdeel. Neem in ieder geval één keer per jaar de tijd om goed te evalueren met hoe jij er voor staat. Natuurlijk doen wij dit dan samen. Want mensen van buiten uw onderneming hebben vaak andere inzichten. Ondanks dat wij altijd naast de ondernemer willen staan en betrokken willen zijn bij uw succes, kunnen wij vanuit een ander perspectief naar uw onderneming kijken.
Valkuilen
Elke ondernemer komt elke dag uitdagingen tegen. Maar de grootste valkuilen en blokkades zijn wij toch vaak zelf. Zorg er daarom voor dat jij je niet betrapt op de volgende punten en bescherm de gezondheid van jouw onderneming.
- Niet betaalde facturen
- Teveel gratis doen
- Alles zelf willen doen
- Teveel privé opnemen
- Door de waan van de dag te weinig afstand nemen
- Te weinig aandacht voor een contract
- De concurrentie/markt niet in de gaten houden
- Geen tijd nemen voor jezelf of je gezin
- Jezelf op de tweede plaats zetten
Ben je er klaar voor?
Laten we dan samen beginnen en jouw droom waarmaken. Wij begeleiden jou in het proces van A tot Z en nemen onzekerheden bij jou weg. Natuurlijk zit jij nog vol met vragen en zijn er misschien nog onzekerheden aanwezig. Verspil dan geen tijd meer, durf die stap te maken en neem contact met ons op via de contact pagina en maak je dromen waar. Wil je meer over ons weten zodat jij met een goed gevoel zaken kan doen? Kijk dan op onze over ons pagina en laat je inspireren door onze werkwijze.
”Vaak moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt” ~ Johan Cruijff
Peter Abc21 Juli 2024Andersdoen Administratie verzorgt al ruim 2 jaar mijn boekhouding. Ik ben erg tevreden over de persoonlijke service. Daniel denkt echt met mij mee en neemt de tijd voor me.Froukje21 Juli 2024Ik ben erg tevreden over Daniël! Ik besteed al een tijd mijn boekhouding uit en dit gaat altijd zonder problemen. Elk jaar wordt keurig mijn IB aangifte ook verzorgd evenals het jaarwerk. Ik kan het zeker aanraden!Lars Langendijk24 Juni 2024Ontzettend fijne boekhouder! Ik ben nu sinds 2 maanden klant bij Daniël en erg tevreden. Ik ben actief in de e-commerce en was al lange tijd op zoek naar een boekhouder met ervaring in deze sector. Daniël heeft die ervaring en dat is super fijn. Alles wordt perfect geregeld en als extra service ontvang ik nu ook maandelijkse rapportages met een bespreking. Ik vind dit echt top omdat ik zo goed de groei van mijn bedrijf kan analyseren en op basis van deze cijfers kan sturen. Ik zou het iedereen aanraden.Patrick Gordon19 December 2023Ik waardeer de uitstekende dienstverlening van Andersdoen Administratie. Zijn nauwgezette aanpak, expertise in bedrijfsadministratie, belastingen en persoonlijke aandacht maken hem de ideale boekhouder voor zzp'ers. Aanbevolen voor betrouwbare financiële ondersteuning.Joren Bergsma19 December 2023Hij maakt spreadsheets sexy en balansen boeiend!jurian wiersma19 December 2023Goeie boekhouder, Goed in communicatie, Denkt en helpt goed mee zonder dat ik hem hoef te vragen. Zeker een aanrader!Sander Prins24 Oktober 2023Andersdoen Administratie, onder leiding van Daniel, heeft mijn ZZP-bedrijf uitstekend geholpen met mijn boekhouding en fiscale zaken. De professionele aanpak en persoonlijke aandacht hebben mijn financiële zaken aanzienlijk vereenvoudigd doordat ik nu alles uit handen heb kunnen geven. Daniel is zeer deskundig en altijd bereikbaar om eventuele vragen te beantwoorden. Ik ben zeer tevreden over zijn diensten en beveel Andersdoen Administratie ten zeerste aan aan mede-ZZP'ers. Het was een verstandige keuze om met hem samen te werken.Jesper Van De Wijgerd18 Februari 2023Super kantoor! Ik zit zelf in de e-commerce en ben bij Daniël terechtgekomen via een mede ondernemer. Sinds ik bij Andersdoen Administratie mijn boekhouding past doen heb ik veel meer tijd voor mijn eigen bedrijf. Daniël geeft mij super goed advies over de winstgevendheid van nieuwe producten en geeft mij meerdere inzichten over de potentie van nieuwe producten. Ik kijk heel anders naar mijn bedrijf dankzij hem en haal er nu veel meer uit dan ik al deed. Een echte aanrader dus.Jordi Bosma17 Februari 2023Ik ben zeer tevreden over Andersdoen Administratie. Daniël, de eigenaar van het kantoor, is niet alleen zeer deskundig en bekwaam in zijn werk, maar ook buitengewoon betrokken bij mij als ondernemer. Hij begrijpt mijn behoeften en doelen als ondernemer en biedt uitstekend advies en begeleiding om mij te helpen bij het nemen van de beste financiële beslissingen. Ik waardeer de persoonlijke en zorgzame benadering, waardoor ik me volledig op mijn bedrijf kan concentreren. Ik kan het iedereen zeker aanraden om gebruik te maken van de boekhoud- en advies diensten die geen tijd wilt spenderen aan de boekhouding of belastingzaken maar volledig bezig willen zijn met hun onderneming.Idde de Jager16 Februari 2023Ik ben zeer tevreden over mijn ervaring bij Andersdoen Administratie. De eigenaar, Daniël, is uitzonderlijk betrokken bij mijn bedrijf en geeft mij geweldig advies over mijn bedrijf en ondersteund mij perfect in de boekhouding. Ik hoef helemaal niks meer zelf te doen en word volledig ontzorgd. Hij is altijd bereikbaar wanneer ik hem nodig heb en zorgt ervoor dat alles op tijd en correct wordt geregeld. Ik waardeer zijn deskundigheid en inzet voor mijn bedrijf en ik zou het boekhoudkantoor ten zeerste aanbevelen aan andere ondernemers.